4. jūnijā Eiropas Latviešu apvienības un Latviešu valodas aģentūra Zoom vidē rīkoja pirmo no trim šī gada Eiropas diasporas latviešu skolu reģionālajiem vebināriem, un tas bija veltīts Dienvideiropas un Centrāleiropas diasporas skolotājiem.
Autors: Latviesi.com
“Eiropas Latviešu apvienības izglītības grupa Eiropas skolas ir sadalījusi trijos reģionos: dienvidu, ziemeļu un Anglija/Īrija,” stāsta Eiropas Latviešu apvienības projektu vadītāja Aira Priedīte. “Šāda struktūra izvēlēta, lai reģionos veicinātu aktīvu sadarbību un regulāru pieredzes apmaiņu ar moto - Attālums vieno!” Viņa teic, ka kopumā šajā Dienvideiropas un Centrāleiropas diasporas skolotāju seminārā piedalījās 23 dalībnieki un, tas tika iesākts ar klusuma brīdi, tādējādi pieminot aizsaulē aizgājušo Grieķijas vēstnieku Pēteri Kārli Elfertu.
Arī vebināra līdzorganizētāja Ilze Atardo no Milānas un Boloņas Latviešu skolas Itālijā atzinīgi vērtē skolu sadalīšanu pa reģioniem. Viņa teic, ka pagājušā gada augustā, kad Eiropas latviešu skolas šādi tika sadalītas, sākusies aktīva rosība, lai saprastu, kā vislabāk pielāgoties Covid-19 ierobežojumu laikam.
Viņa kā Milānas latviešu skolas vadītāja kopā ar Atēnu skoliņas "Jautrie apelsīni" vadītāju Ingrīdu Tauriņu jau oktobrī sākušas regulāru saziņu - Zoom tikšanās, kurās dalījās ar problēmām, idejām un kala sadarbības plānus. Un pavasarī varēja atskatīties uz padarīto.
“Kopš oktobra katru sestdienu Tīņu Zoom satiekas pusaudži no 7 līdz 8 valstīm,” pieredzē dalās Ilze Atardo. “Šajās tikšanās reizēs neformālā gaisotnē tiek pārrunāti aktuāli jautājumi, spēlētas spēles un nepiespiestā atmosfērā apgūta latviešu valoda, vēsture, tradīcijas. Notikušas tikšanās ar Latvijas jauniešiem - mūziķiem, sportistiem.”
Savukārt otra starpvalstu sadarbības grupa, kā stāsta I. Atardo, ir Zumēšana maziņiem, kurā kopš janvāra ik otrdienu uz pusstundu rotaļās un sarunās tiekas līdz četriem gadiem veci bērni no Itālijas, Spānijas un Grieķijas. Un I. Atardo ir abu grupu vadītāja: “Galvenais ieguvums - jauni draugi, uzlabotas latviešu valodas zināšanas, arī sadarbības un grupu vadīšanas prasmes pašiem jauniešiem, kā arī vēlme pēc iespējas drīz satikties arī klātienē.”
Ilze Atardo uzsver, ka šāda veida grupām tiešām nav robežu, un noteikti līdzīgas nodarbības notiks arī tad, kad būs iespējas tikties klātienē, jo Dienvideiropas skolas pirms Covid laikā attālumu dēļ parasti tikās vienu līdz divas reizes mēnesī. Turklāt tiešsaistes nodarbību pluss ir laika ietaupījums un iespēja pieslēgties no jebkuras vietas pasaulē. Piemēram, pavasarī izveidojušās divas starpvalstu grupas, kuras apgūst Minecraft programmēšanas prasmes Latvijas skolotāju vadībā. Šādi aizraujošā veidā tiek stiprināta ar latviešu valoda.
Ilze Atardo teic, ka par nometnēm un sadarbības projektiem vebinārā runāja atsevišķa grupa - Vācijas skolu skolotājas (Ilze Liljē-Resne no Minsteres, Iveta Prese no Oldenburgas un Gita Kevertide no Frankfurtes), kuras dalījās pieredzē un stāstīja par saviem plāniem rīkot sportisku pasākumu 2022. gada pavasarī, uz kuru varētu aicināt arī citu valstu bērnus. Turklāt Minsteres skolotāja aicināja pievienoties latviešu valodas eksāmenā ABC līmenim.
Runājot par sadarbības projektiem, Ilze Atardo teic, ka kopā ar Spānijas folkloras kopas "Ābelīte" vadītāju Ievu Konterasu sapņo jau šoruden satikties klātienē Latvijā vai Itālijā, kur beidzot varētu sadzirdēt kopskaņu dziesmām un rotaļām, kuras tiešsaistē apguvuši bērni no Spānijas, Itālijas un Šveices. “Visu šo aktivitāšu lielākais pluss ir motivācijas veidošana un apziņa, ka arī citās valstīs ir bērni un jaunieši, kuri runā, raksta un dzied latviešu valodā. Un latviešu valoda ir mūsu visu pievienotā vērtība,” uzsver I. Atardo.
Pieredzē dalās arī Ieva Kontrerasa no Levantes reģiona latviešu skolas “Ābelīte” Spānijā: “Man liekas, ka skolotāji Covid laikā mācās tikpat daudz, ja ne vēl vairāk kā skolēni. Katra jaunā programma ir jāapgūst, jāsaprot, ko un kā var lietot, un pēc tam vēl jāiemāca citiem. Dažkārt tieši šis posms ir vissarežģītākais - instalēt, reģistrēties, saprast, kur ko drīkst spaidīt, ko labāk neaiztikt…”
I. Kontrerasa smej, ka viņai ir ļoti laba pieredze, kā iekļaut savus bērnus programmu "menedžēšanā", ja viņa sava pamatdarba dēļ netiek pie datora vai vispār nevar pieslēgties kādai nodarbībai: “Piemēram, mans 11-gadnieks prot atvērt Zoom, ielaist pārējos dalībniekus, dalīties ar attēlu un pāršķirt lapas sagatavotajā Canva failā. Šādi viņš ir motivēts piedalīties latviešu valodas nodarbībās, lasīt un sekot līdzi tekstam.
Savukārt 16-gadnieks ir iesaistīts BandLab programmas failu rediģēšanā un aktīvi palīdz vadīt folkloras nodarbības. Par citiem bērniem arī esmu saņēmusi vecāku komentārus, ka bērnam pašam ir atbildība konkrētā laikā pieslēgties, piemēram, BandLab un iespēlēt vai iedziedāt konkrētu melodiju. Un tas ir jādara tik reizes, lai pašam liktos labi. Un rezultāti ir labāki, nekā ja mamma liktu pārdarīt n-reizes.”
Ieva Kontrerasa vebinārā stāstīja par digitālajām platformām, kuras pati lieto, kuras apmierina viņas prasības un ir nepieciešamas darbam - Whatsapp, Zoom, Canva un BandLab: “Mana prezentācija bija veltīta tam, lai parādītu iespējas, ko dod šīs platformas, kādi ir iespējamie risinājumi, kā gatavoties nodarbībām. Tāpat demonstrēju gan sagataves darbam pirms grāmatu lasīšanas, gan vienu konkrētu tautasdziesmas mācīšanās nodarbību, tajā iekļaujot gan skaidrojošos attēlus, gan vārdus, tekstu un notis.
Personīgi man šīs digitālas tehnoloģijas sniedz iespēju optimāli sagatavoties katrai nodarbībai. Pēc nodarbības materiāli nekur nepazūd, ar tiem var vienkārši dalīties gan ar otru skolotāju, gan ar vecākiem. Folkloras nodarbībās izmantotos materiālus var vienkārši pārgrupēt, ar tiem var dalīties nodarbības laikā. Ja ir kāda kļūda vai kāds papildinājums, to ir vienkārši izlabot vai papildināt. Tāpat, gatavojot nodarbību, var jau iepriekš iekļaut gan attēlus, gan, piemēram, Youtube video. Nodarbības sanāk īsas, kodolīgas, un labi pardomātas.”
Eiropas Latviešu apvienības projektu vadītāja Aira Priedīte uzsver, ka Eiropas skolu vebināros skolotājas dalās ar domām, pieredzi, kā arī aktīvi strādā pie jauniem radošiem risinājumiem, lai uzturētu skolas darbu: “Vebināri ir pierādījusī sekojošo - ja tev ir kam prasīt, tad kādam būs pareizā atbilde. Iedvesmojot vienam otru, atbalsts reģionos ir nostiprinājies, daļēji sasniedzis pārrobežu sadarbību.
Eiropas Latviešu apvienībai šis mums visiem neparastais laiks ir devis jaunas iespējas un inovatīvas idejas skolu atbalstam. Diasporas latviskās izglītības sistēmas kodols ir skolu darbs klātienē, pie kura soli pa solim vēlamies atkal atgriezties pēc iespējas drīz.”
Seminārā ELA projektu vadītāja Aira Priedīte iepazīstināja ar ELA izglītības stratēģiju; Ieva Kontrerasa no Levantes reģiona latviešu skolas “Ābelīte” Spānijā stāstīja par digitālo tehnoloģiju iekļaušanu latviešu valodas un kultūras mācībās; LVA ClassFlow tālmācības nodarbību skolotāja Gunta Kļava no Latvijas informēja par to, kā veidot atbalstu valodas apguvē: no valodas attīstības līdz sadarbībai attālināti, bet vebināra līdzorganizētāja Ilze Atardo no Milānas un Boloņas Latviešu skolas Itālijā un Ingrīda Tauriņa no Atēnu latviešu skolas “Jautrie apelsīni” Grieķijā iepazīstināja ar iespējām veidot starpvalstu grupas attālināto mācību laikā.
Vebinārā varēja arī iepazīties ar labās prakses piemēriem reģiona skolās, dalībnieki piedalījās grupu darbā un ideju prezentācijā par to, kā skolām sadarboties: Skolotāju sadarbība ClassFlow tēmu izstrādē un lasīšanas veicināšanā - vadīja Inta Purmale; Starpvalstu nometnes un tikšanās - Ilze Atardo; Kā mācīt pusaudžus ar minimālām latviešu valodas zināšanām? - Ingrīda Tauriņa.
Vebināra ieraksts būs pieejams www.maciunmacies.lv.
Pasākumu finansēja LVA no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas “Valsts valodas politika un pārvalde”.
Projektu “Diasporas notikumu un cilvēkstāstu multimediāla atspoguļošana” līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par materiāla saturu atbild Latviesi.com.